سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تفکّر مایه زندگانی دل بیناست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :2
کل بازدید :37696
تعداد کل یاداشته ها : 11
103/1/31
8:24 ص

دریافت کد موزیک پلیر وبلاگ

مشخصات مدیروبلاگ
 
فاطمه[14]
عضوی از دوست داران ایران زمین که گرد هم می آییم تا سرزمینمان را بهتر بشناسیم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

قسمت اول: اصفهان -  میدان امام

میراث فرهنگی

میراث فرهنگی هر ملت، مظهر دانائی و هویت و فرهنگ آنها در طول تاریخ و نمایی از ذوق و سلیقه ی مردم در هر عصر و دوران می باشد. اما نکته مهمتر، نگهداری و پاسداری صحیح از آن میراث است تا به نسلهای آینده منتقل شود و بر کسی پوشیده نیست، این میراث نه فقط ارزش والایی در انتقال فرهنگ به نسلهای بعدی دارد، بلکه بدون شک، نگهداری و تبلیغ مناسب میراث فرهنگی باعث جذب توریست چه داخلی و خارجی و در نهایت رونق مالی شهرهایی است که دارای آن میراث باشند و این نکته ای است که در بررسی شهرهای سنتی به وضوح قابل مشاهده است. شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز و حتی روستاهایی مثل ابیانه و ماسوله، بخاطر این موضوعات، سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می کنند. و این غیر از تاثیری که بر رونق اقتصادی آن منطفه دارد، باعث انتقال فرهنگها بین بازدید کنندگان و بازدید شوندگان می شود. مسلما، هر منطقه ای که بیشتر در نگهداری این میراث تلاش کند، ثمره بیشتری از این موضوع خواهد برد. سرمایه گذاری در جهت گردشگری، بارها در نقاط مختلف جهان، نتیجه خود را نشان داده است و امروزه یکی از پر سود ترین تجارتهای جهان است.
میراث فرهنگی شامل آثار تاریخی و باستانی، میراث طبیعی و میراث معنوی بیانگر ارزشهای حاکم بر سرزمین ایران است و بخشی از آن که بعنوان صنایع دستی مطرح است با توجه به اهمیتی که سوغاتی برای گردشگران  بعنوان نشانه ای از حضور در یک منطقه باستانی دارد، اهمیت استراتژیک آن قابل درک است در کنار نقش مهمی که در ایجاد اشتغال و پر کردن اوقات بیکاری فصلی روستاییان ایفا می کند.
صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث معنوی، تبلور تعامل فرهنگ و محیط طبیعی و تجلی ذوق و خرد و خلاقیت و دانش و نوآوری محسوب میشود که نیازمند حمایت، حفاظت و ارج گذاری است. ملتی شایسته احترام و جاودانگی در طول تاریخ است که ارزشهای مادی و معنوی خود را پاس بدارد.
اصفهان کجاست:
 کمی پایین تر از مرکز ایران، شهری قرار دارد که در طول تاریخ، نامهای فراوانی گرفته و مدتی نیز پایتخت سلسله صفویه و مرکز علم و دانش ایران و مذهب تشیع بوده است. با وجود اقلیم بیابانی این شهر، اولین نکته ای که در اولین نگاه از این شهر به ذهن متبادر می شود، سرسبزی و خوش آب و هوایی آن است. به گواهی آنچه از تاریخ برجای مانده است، کانالهای آبی که در سراسر این شهر وجود دارد، باعث گسترش باغها شده است و این کانالها، حکایت از روحانی بزرگ تشیع، شیخ بهایی دارد که با درایت خویش توانست این شهر را آباد کند.
میدان نقش جهان:      نقش جهانِ نصف جهان

نام اصفهان همواره با تصویر میدان امام یعنی قلب تپنده این شهر زیبا به عنوان اصلی ترین خاستگاه  هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران زمین در ذهن متبادر می شود. طراوت و شادابی بازار سنتی اصفهان که در این میدان و اطراف آن واقع شده است به ویژه مغازه ها و حجره های حاشیه میدان به دلیل آثار ارزنده و جذاب صنایع دستی اصیل، بومی و با هویت ایرانی موجود در ویترین این مغازه ها ست. این تصویری است که از دیدار این میدان به ذهن هر گردشگری می ماند: مجموعه ای به یاد ماندنی از کاشیهای خوشرنگ فیروزه ای مسجد امام، ایوان با وقار کاخ عالی قاپو و گنبد نفسگیر و بی نظیر مسجد شیخ لطف الله  است و حجره هایی مملو از آثار هنری و کارگاههایی که هنرمندان داخل آن مشغول صناعت و هنروری می باشند. این تصویری کامل این میدان است که یاد آوری تک تک لحظات آن برای هر گردشگری بعد از بازگشت به وطن، مدتها وقت خودش و اطرفیانش را پر خواهد کرد.

صنایع دستی اصفهان:

استان اصفهان از نظر تولید صنایع دستی سهم عمده ای دارد. در این استان بیش از بیست رشته صنایع دستی رواج دارد که طبق آمار سال 1386،58375 کارگاه را تحت پوشش قرار داده و برای 220020 نفر شغل ایجاد کرده است. 
مهمترین صنایع دستی این استان عبارتنداز: قالی و قالیچه، سفال، سرامیک، کاشی، مینیاتور، منبّت کاری، چاپ، قلم کاری، معرقّ روی چوب و کاشی، خاتم کاری، تذهیب، قلم زنی، مخمل بافی، عبابافی، زری بافی، گلیم بافی، شعربافی، گلابتون، میناکاری و... هستند؛ که از این پس قصد معرفی هر کدام از آنها را به طور مختصر دارم.

 

 


87/3/21::: 11:8 ص
نظر()